Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Unge tømrere med fokus på kvalitet

Annonse fra Kollen Bygg

Kollen Bygg gjorde sin entré i byggebransjen for to år siden. Oppdragene strømmet på og bedriften måtte raskt utvide antall ansatte. De unge tømrerne tok utfordringene på strak arm og leverer kvalitetsarbeid på Østlandet.

– Kollen Bygg ble startet opp i 2016, men vi har vokst mye raskere enn planlagt. Opprinnelig skulle det bare være en til og meg, men det endret seg fort. Vi er nå blitt seks faste ansatte, og det hender vi må leie inn noen på prosjektbasis, forteller Bastian Vigrust Braathen. Han er daglig leder i bedriften, men legger til at det er stor fokus på trivsel og samarbeid i Kollen Bygg, så her er det ingen som føler seg som en "sjef".

– Det er fokus på det sosiale og at alle er likeverdige. Hos oss blir alle hørt og får komme med innspill, og det er et stort pluss for alle sammen, sier Braathen.

Kollen Bygg er en lokal aktør innen bygg- og tømrerbransjen. De påtar seg alt fra mindre oppdrag hjemme hos Fru Andersen til oppdrag fra større entreprenører. Det betyr en variert arbeidsdag for de ansatte, som for øvrig er en ganske så ung gjeng. Daglig leder er eldstemann, med sine 30 år.

– Vi er kanskje unge på papiret, men vi har god og bred erfaring fra bransjen, slår Braathen fast.


Med fokus på lærlinger

I tillegg til de faste ansatte er det også kommet med en lærling på laget. Hun har vært med de siste seks månedene og trives godt. Braathen synes det er veldig positivt at laget ikke "bare" består av menn og at det også gjør noe med miljøet på arbeidsplassen.
Generelt er det jo oppfatning av at en jobb i byggebransjen er for fysisk for jenter, men det stemmer altså ikke: Så mange tunge løft er det ikke i hverdagen.

Det kan være greit å ha i bakhodet, for Kollen Bygg er nemlig på jakt etter nye, dyktige medarbeidere.

– Vi søker flinke tømrere med fokus på kvalitet, som har bred erfaring, er selvstendige og løsningsorienterte. Samt at de har lett for å kommunisere med kundene, forteller Braathen.  

Gøy og innbringende med lærlingplass hos Kollen Bygg

Tømrerne fra Kollen Bygg har avtaleboken fylt opp i månedene som kommer. De skal blant annet pusse opp en tannklinikk, ha en større vindujobb med 50-60 vinduer og flere boliger skal bygges opp etter vann- og brannskader. 

- Så skal vi jo selvfølgelig også ut å bygge noen terrasser i sommersola, smiler Braathen.  

Bedriften påtar seg oppdrag som utskiftning og oppgradering av alle typer fasadeløsninger, skifte dører og vinduer og oppussing av bad og vaskerom.

Enten det gjelder små jobber eller totalrehabiliteringer opptrer Kollen Bygg som en totalentreprenør hvor de sørger for rørlegger, elektriker og flislegger.  

– Vi har et godt samarbeid med entreprenører som leverer disse tjenestene, og det gjør det enklere for kundene siden de kun trenger å forholde seg til én leverandør. Vi koordinerer alt så kunden slipper å tenke på å få dette til å gå opp, sier Braathen.

Den lokale aktøren er derfor kommet for å bli. De har spriket seg fast på markedet, og merker at kundebasen vokser for hver uke. Årsaken ligger i at de leverer kvalitetsarbeid, god service og er en seriøs bedrift med konkurransedyktige priser.

Braathen et godt råd på lager til de som skal pusse opp eller bygge: Velg en bedrift med lokal forankring, og som har gode samarbeidspartnere i alle ledd. 

Kollen Bygg er et godt, lokalt valg for deg som trenger hjelp til prosjekter innen bygg- og tømrebransjen, uansett hvor lite eller stort prosjektet er. 

Er du på jakt etter en seriøs bedrift med fokus på kvalitet og godt arbeidsmiljø, er det bare å ta kontakt… 

Kollen Bygg

• Kollen Bygg er en lokal aktør innen bygg- og tømrerbransjen på Østlandet.

• Vi har fokus på godt håndverk og kvalitet i arbeidet vi utfører.

• Vi tilbyr alt fra mindre tømreroppgaver til arbeid for større entreprenører. 

Redaksjonen i Østlandets Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet