Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sons beste utsikt:

På denne høyden skal Sons lekreste boliger reises

Annonse fra Block Watne Follo

– Da vi fikk kjøpt et så flott område ville vi fylle det med helt unike boliger, sier Terje Nilsen i Block Watne.

For kort tid siden var området dekket av tett skog. Fremdeles står mye skog tilbake, men et stort område er ryddet og åpnet opp. 

Unikt: Boligene som skal bygges her vil bli helt unike, mener Terje Nilsen i Block Watne. Han kan melde om at det allerede er flere interessenter etter en tomtevisning før jul. (Foto: Christine Heim)

– Se på denne utsikten. Den er helt unik og virkelig flott, sier Terje Nilsen, mens vi tråkker oss gjennom den ulendte tomta som snart vil se helt annerledes ut. 

Utsikten han snakker om strekker seg helt til Oslofjorden. To karer fra Våler-firmaet Knut Bjerke er igang med å borre stolper ned i fjellgrunnen for å markere hvor husene vil stå. Det er tolv eneboliger som skal bygges i første byggetrinn.

– Det er ganske sjeldent å bygge så mange nye, frittliggende eneboliger. Som regel bygges det mye rekkehus og leiligheter for kostnadseffektiv fortetting. Så dette er en ganske unik mulighet i Son, poengterer Terje. 

– Snakk om å ha fin utsikt på jobben, smiler Kjell Åge Fleischer, mens han tar en pause fra borringen av stolper. 

– Jeg har jobbet her i flere uker nå, og har lært meg skipstidene utenat. Man ser skipsleia i Oslofjorden herfra. Det er ganske flott å se, både i dagslys og i mørket.

Forenkler inntrykket: Ved å borre ned stolper i grunnen som viser hvor husene vil stå, blir det enklere for personer på tomtevisning å danne seg et inntrykk av området og av de ulike tomtene. (Foto: Christine Heim)

Slik blir husene

Det første byggetrinnet i Villa Havblikk består av tolv enheter. Totalt er det tenkt ca 68 enheter på tomta.

– Det blir bygget fem ulike eneboliger her, tolv totalt. Alle husene har stor takhøyde, peis og balkong mot syd og vest, oppsummerer Nilsen.

Den største av boligene har 227 kvadratmeter og fem soverom, mens den minste av de fem typene har 167 kvadrat og tre soverom - til gjengjeld har denne boligen en enorm terrasse.

Det holdes ny visningshelg på tomten 19. og 20. januar. Salgsstart er 24. januar, og man har fortrinnsrett gjennom OBOS. 

– Her blir det ingen budrunder, og det er det mange som setter pris på. På den måten slipper man å oppleve at prisen man i utgangspunktet syntes var fin, øker mer flere hundre tusen i en budrunde, mener han.

Alle husene har stor takhøyde, peis og balkong mot syd og vest.

Terje Nilsen

Se 3D-bildene fra Villa Havblikk

Andre prosjekter i nærheten

Block Watne har flere prosjekter på gang i området. Her kan du lese mer om disse.

Bakkeløkka - Fagerstrand

Pepperstadkollen - Vestby

Persilengen - Fjellstrand

Øyen Nordre - Hobøl

Ødegård Park - Askim

Innflytting fra sommeren 2020

Med store boarealer, mellom tre og fem soverom og solrike verandaer, er boligene i Kreklingfaret i Villa Havblikk perfekte for familier med behov for plass. Beliggenheten sikrer nærhet til natur, Son sentrum, kommunikasjon, badestrender og slalåmbakke - for å nevne noe.

Prisene begynner på sju millioner. 

– Vi forventer innflytting fra sommeren 2020. Alle vil få en innflyttingsdato i sin kontrakt, forsikrer Nilsen.

Interessert? Ring Terje Nilsen på 907 25 183, send en mail til terje.nilsen@blockwatne.no eller bestill prospekt her.

Terjes beste tips: Slik forbereder du deg på tomtevisning

Orienter deg om hvor øst og vest er, for å vite hvordan solforholdene på tomta blir.

Fordelen med å være tidlig ute er at man har flere valgmuligheter. De beste tomtene selges først.

Husk at du oftest får gulvet ditt høyere opp enn du står. Dermed blir også utsikten bedre. Block Watne har satt opp merkelapper på stolpene på tomta som viser gulvhøyde, og hvor mange meter over havet det vil være.

Tenk fremover. Vil det komme andre hus foran ditt? Kan det dukke opp boligblokker som stjeler utsikten i fremtiden? Sjekk gjerne med kartverket i kommunen. PS: Dette gjelder ikke Villa Havblikk, der er området rundt allerede utbygd. 

Og til sist: Du merker fort om du vil bo der eller ikke. Det er en følelse man får innen få minutter på tomta, i følge Terje.

Redaksjonen i Østlandets Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet